Iedereen die een uitkering van ons ontvangt krijgt een jaaropgave, belangrijk voor uw belastingen. En werknemers hebben de factor A nodig voor hun aangifte.
Factor A – fiscale ruimte voor werknemers
Ergens in het eerste kwartaal van 2022 moeten werknemers weer aan de slag met hun belastingaangifte. Als u fiscaal gunstig voor pensioen wilt sparen, moet u daarbij ook de Factor A invullen. Die staat op uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Voor de aangifte in 2022 kunt u kijken in uw UPO van 2021. Het UPO heeft u in september thuis gekregen, maar hij komt in de loop van het eerste kwartaal van 2022 ook te staan in uw dossier in de pensioenplanner.
Belastingzaken voor gepensioneerden
Als gepensioneerde krijgt u jaarlijks eind januari – begin februari een jaaropgave van uw totale pensioenuitkering over het voorgaande jaar. Verandert de hoogte van uw uitkering tussentijds, dan krijgt u een salarisspecificatie met het nieuwe maandbedrag.
Heffingskorting – minder belasting betalen
Voor de belasting kunt u op één inkomstenbron de heffingskorting laten toepassen. Dat is een korting op uw loonbelasting (want over uw uitkering van Pensioenfonds Yara betaalt u loonbelasting). Het is een kortingspercentage en u mag het maar voor één uitkering gebruiken. Het is dus voor u het meest gunstig als u die korting gebruikt voor uw hoogste bron van inkomsten.
Wilt u de heffingskorting laten toepassen op de uitkering die u van Pensioenfonds Yara ontvangt, of wilt u die juist voortaan over een andere uitkering laten gelden? Aanpassen van de loonheffingskorting kunt u doorgeven aan het Klant Contact Center per e-mail of per post.
Belastingtarieven 2022 – nieuw netto bedrag
De belastingtarieven van 2022 zijn nog niet officieel vastgesteld, maar de verwachting is dat ze gelijk blijven of ietsje omlaag gaan. U ziet het effect bij de eerste uitkering in het nieuwe jaar. Is uw netto bedrag iets hoger, dan kan dat dus komen door een belastingverlaging. U kunt het effect van nieuwe belastingtarieven altijd controleren door het bruto bedrag op uw jaaropgave te vergelijken met het bruto bedrag op uw jaaropgave van vorig jaar. Het bruto bedrag zou gelijk moeten zijn, tenzij uw bruto uitkering om andere redenen tussentijds is veranderd natuurlijk.
Klopt het toch niet, mail dan gerust met het Klant Contact Centrum.