Wij doen ons uiterste best om de pensioenregeling voor u zorgvuldig uit te voeren en u goed te informeren. Toch kan het natuurlijk gebeuren dat u niet tevreden bent. Komt u er met de helpdesk niet uit? Dan kunt u een officiële klacht indienen. Dat werkt als volgt:
- Een klacht kunt u schriftelijk (per post of per e-mail) aan ons opsturen of telefonisch doorgeven. Dient u de klacht schriftelijk in, vermeld dan duidelijk dat het om een klacht gaat. Het adres: [email protected] of Postbus 30396, 1303 AJ Almere.
- U krijgt binnen twee weken nadat wij uw klacht hebben ontvangen een schriftelijke ontvangstbevestiging van ons, per e-mail of per post. Daarin laten wij u weten voor welke datum de klacht zal worden afgehandeld.
- Het bestuur stuurt u binnen 12 weken na ontvangst van de klacht een schriftelijke reactie, met een duidelijke onderbouwing. Heeft het bestuur extra informatie van u nodig of langer de tijd nodig? Dan nemen we binnen 12 weken contact met u op en spreken we eventueel een nieuwe reactiedatum af.
- Bent u niet tevreden met de geboden oplossing of is uw klacht niet op tijd afgehandeld? Dan is het een ‘geschil’ geworden. Daarmee kunt u bij de Ombudsman Pensioenen terecht voor bemiddeling. U kunt uw ook geschil laten behandelen door de stichting Geschilleninstantie Pensioenfondsen (de GIP). Het is hun taak om geschillen snel en efficiënt te beslechten, zonder dat u naar de rechter hoeft te stappen. De manier van werken van de GIP is onafhankelijk, onpartijdig, toegankelijk en deskundig. Het geschil moet gaan over de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement. U bepaalt vooraf of u wilt dat de uitspraak van de GIP bindend is of niet. U bereikt de Ombudsman Pensioenen en de GIP via het contactformulier op hun website (geschilleninstantiepensioenfondsen.nl/contact) of telefonisch via tel: +31850492030.
- Na een niet-bindende uitspraak van de GIP, kunt u nog in beroep gaan bij de rechter. Dat kan ook als u nog niet bij de GIP of de Ombudsman Pensioenen bent geweest. Na een bindende uitspraak van de GIP kunt niet meer in beroep gaan bij de rechter, maar nog wel in beroep gaan bij de Commissie van Beroep binnen de GIP (of een ‘marginale toetsing’ aanvragen bij de rechter). Als het tot dat punt komt, krijgt u hierover meer uitleg van de GIP.
Meer weten? Voor het behandelen van klachten houden wij ons aan het Klachten- en geschillenreglement.
Klachten – Klacht – klacht – klachten