Nederland heeft een ombudsman speciaal voor Pensioenen. Hij geeft regelmatig tips aan pensioenfondsen en deelnemers.
Momenteel is Jeroen Steenvoorden de Ombudsman Pensioenen. De ombudsman behandelt als onafhankelijke partij klachten en geschillen over pensioen. Wat kunnen we van hem leren? Hij heeft een aantal onderwerpen aangesneden die we graag onder de aandacht brengen.
Wie wat bewaart…
De ombudsman raadt deelnemers aan om pensioenpapieren, brieven en e-mails over uw persoonlijke situatie goed te bewaren, zodat je ernaar kunt terugverwijzen als dat nodig is. Soms verandert er zo veel tijdens de lange periode dat je pensioen opbouwt, dat het goed is daar zelf ook het een en ander van bij te houden. Bij Pensioenfonds Yara wordt alle correspondentie ook bewaard in de dossiers van de deelnemers en u kunt daar altijd naar vragen bij onze servicedesk als dat nodig is. Toch willen wij de aanbeveling van de ombudsman onder uw aandacht brengen.
Een fout herstellen – daar hebben we goede regels voor
Pensioenadministratie is voor een deel mensenwerk, en dat betekent dat we heel soms een fout kunnen maken. De ombudsman wil graag dat pensioenfondsen daar zorgvuldig mee omgaan. Daar zijn we het helemaal mee eens natuurlijk. Daarom hebben we formele regels om eventuele fouten te herstellen. Daarbij kan een nabetaling nodig zijn en soms heeft die invloed op bijvoorbeeld een huurtoeslag van de overheid. Daarom stuurt het pensioenfonds bij een nabetaling altijd eerst een aankondiging naar de betreffende deelnemer, zodat waar nodig afspraken kunnen worden gemaakt over de uitbetaling.