Wij doen ons uiterste best om de pensioenregeling voor u zorgvuldig uit te voeren en u goed te informeren. Toch kan het natuurlijk gebeuren dat u niet tevreden bent. Komt u er met de helpdesk niet uit? Dan kunt u een officiële klacht indienen. Dat werkt als volgt:
- Een klacht moet u schriftelijk aan ons opsturen. Schriftelijk wil zeggen per post of per e-mail; het kan dus niet telefonisch. Vermeld duidelijk dat het om een klacht gaat. Het adres: pfyara@appelpensioen.nl of Postbus 30396, 1303 AJ Almere.
- U krijgt binnen twee weken nadat wij uw klacht hebben ontvangen een schriftelijke ontvangstbevestiging van ons, per e-mail of per post. Daarin laten wij u weten voor welke datum de klacht zal worden afgehandeld.
- Het bestuur stuurt u binnen 6 weken na ontvangst van de klacht een schriftelijke reactie, met een duidelijke onderbouwing. Heeft het bestuur langer de tijd nodig? Dan nemen we binnen 6 weken contact met u op om een nieuwe reactiedatum af te spreken.
- Vindt u dat de klacht niet goed is afgehandeld? Dan kunt u naar de Ombudsman Pensioenen stappen. Dat kan pas als u er met ons echt niet uit bent gekomen.
- Als dat nodig is, kunt u in beroep gaan bij de rechter. Dat kan ook zonder dat u bij de Ombudsman Pensioenen bent geweest.
Er komt een nieuwe geschilleninstantie, speciaal voor geschillen waar deelnemers en pensioenfondsen onderling niet uitkomen. De streefdatum voor de start van deze instantie is 1 januari 2024. Tot die tijd gelden de stappen hierboven.
Meer weten? Voor het behandelen van klachten houden wij ons aan het Klachten- en geschillenreglement.
Klachten – Klacht – klacht – klachten