Bent u ontevreden en komt u er met het pensioenfonds niet uit? Dan is er nu een nieuwe partij die bemiddelt.
Onze helpdesk doet er alles aan om u te helpen als u ontevreden bent over de diensten van Pensioenfonds Yara. Bijna altijd komen zij op tijd tot een goede oplossing. Als ze er met u niet – of niet op tijd – uitkomen, dan is de klacht een ‘geschil’ geworden. Daarmee kunt u in eerste instantie bij de Ombudsman Pensioenen terecht voor bemiddeling. Als dat niet tot een uitkomst leidt, moest u voorheen naar de rechter. Dat is vanwege de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen anders geworden. Wilt u (nog) niet naar de rechter, dan kunt u terecht bij de nieuwe Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Dit is een stichting die voor alle Nederlandse pensioenfondsen de geschillen kan afhandelen. U kunt overigens ook direct terecht bij de GIP, zonder eerst langs de Ombudsman Pensioenen te gaan.
Sinds begin 2024 is Pensioenfonds Yara ook aangesloten bij deze stichting. Het is hun taak om geschillen snel en efficiënt te beslechten, zonder dat u naar de rechter hoeft te stappen. De GIP is onafhankelijk, onpartijdig, toegankelijk en deskundig. Het geschil moet gaan over de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement. U bepaalt vooraf of u wilt dat de uitspraak van de GIP bindend is of niet. Na een niet-bindende uitspraak, kunt u nog naar de rechter gaan. Na een bindende uitspraak kunt u alleen nog in beroep gaan bij de Commissie van Beroep binnen de GIP (of een ‘marginale toetsing’ aanvragen bij de rechter). Als het tot dat punt komt, krijgt u hierover meer uitleg van de GIP.
Door aansluiting bij de GIP is ons Klachten- en geschillenreglement aangepast.